کد خبر: ۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۷

فواید طراحی و برنامه ریزی آموزشی

طراحی و برنامه‌ریزی آموزشی یعنی نقشه راه سازمان برای دستیابی به اهداف خود که دارای فواید بی‌شماری است که یکی از آن‌ها توجه به استعدادهاست.

طراحی آموزشی را می‌توان بر اساس تعاریف، تهیه نقشه‌های مشخص در مورد چگونگی دستیابی به هدف‌های آموزشی تعریف کرد. به عبارت دیگر هر گاه برای دستیابی به یک سلسله از دانش‌ها و مهارت‌ها به عنوان هدف‌های آموزشی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و روش‌های آموزشی قبل از تحقق آموزش پیش بینی و تنظیم گردد. در واقع طراحی آموزشی انجام شده است. بنابراین طراحی آموزشی را می‌توان تجویز یا پیش بینی روش‌های مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نظر در دانش‌ها، مهارت‌ها و عواطف شاگردان دانست(لشین و همکاران، ترجمه فردانش،1384).

نگاه کنید به مقاله پنج فاکتور کلیدی در طراحی برنامه های آموزشی سازمانی


 پنج فاکتور کلیدی در طراحی برنامه های آموزشی سازمانی


بر این اساس از جمله فواید برنامه‌ریزی آموزشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. داشتن طرح و برنامه در دستگاه‌های آموزش و پرورش سبب می‌شود که فعالیت‌های تکرار و کم‌ثمر و یا بی‌ثمر کاهش یابد و در نتیجه به زمان و هزینه کمتر اهداف هر برنامه سریع‌تر و صحیح‌تر کاهش یابد.
  2. برنامه‌ریزی در سازمان‌ها سبب می‌شودکه هر یک از عملیات‌های مورد نیاز در سازمان پیش بینی گردد و بر اهداف سازمان متمرکز شود.
  3. برنامه آموزشی سبب خواهد شد که از استعدادها و مهارت‌های افراد و از منابع متعدد فیزیکی و مالی به بهترین شیوه استفاده گردد و از این طریق ضایعات انسانی و خسارت‌های مالی به حداقل به رشد و تحقق اهداف آموزشی در سطح ملی، منطقه‌ای و مدارس ممکن گردد.
  4. برنامه‌ریزی آموزشی به افراد مختلف و به ویژه مدیران جهت می‌دهد و تلاش‌های آنان را بر اهداف سازمان متمرکز می‌سازد و هماهنگی و همکاری جنبی بیشتری ایجاد می‌گردد و نهایتا تحقق هدف‌های سازمانی به شکل مناسب تری صورت می‌پذیرد.



نگاه کنید به مقاله نیازهای آموزشی سازمانی و فردی چیستند؟

با توجه به اینکه تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که بین آموزش و پرورش و توسعه اقتصادی همبستگی مثبت وجود دارد. سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش و تهیه و اجرای طرح های مختلف عامل موثری در توازن و تعادل بین نیروهای انسانی تربیت شده و نیاز بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی بوده و موجبی برای جلوگیری از بیکاری و ضایعات مالی، انسانی و اختلالات رفتاری به شمار می‌آید(فردانش،1387).