طراحی آموزشی را میتوان بر اساس تعاریف، تهیه نقشههای مشخص در مورد چگونگی دستیابی به هدفهای آموزشی تعریف کرد. به عبارت دیگر هر گاه برای دستیابی به یک سلسله از دانشها و مهارتها به عنوان هدفهای آموزشی مجموعهای از فعالیتها و روشهای آموزشی قبل از تحقق آموزش پیش بینی و تنظیم گردد. در واقع طراحی آموزشی انجام شده است. بنابراین طراحی آموزشی را میتوان تجویز یا پیش بینی روشهای مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نظر در دانشها، مهارتها و عواطف شاگردان دانست(لشین و همکاران، ترجمه فردانش،1384).
نگاه کنید به مقاله پنج فاکتور کلیدی در طراحی برنامه های آموزشی سازمانی
بر این اساس از جمله فواید برنامهریزی آموزشی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
نگاه کنید به مقاله نیازهای آموزشی سازمانی و فردی چیستند؟
با توجه به اینکه تحقیقات مختلف نشان دادهاند که بین آموزش و پرورش و توسعه اقتصادی همبستگی مثبت وجود دارد. سرمایهگذاری در آموزش و پرورش و تهیه و اجرای طرح های مختلف عامل موثری در توازن و تعادل بین نیروهای انسانی تربیت شده و نیاز بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی بوده و موجبی برای جلوگیری از بیکاری و ضایعات مالی، انسانی و اختلالات رفتاری به شمار میآید(فردانش،1387).